
W naszej szkole metodą kolorowej ortografii uczą się i pracują tylko uczniowie z naszej - III b klasy pod kierunkiem p. Marty Łuczak. Dzieci pilnie kolorują ortogramy i z dużą łatwością zapamiętują pisownię wyrazów z trudnościami ortograficznymi, czyli ortochochlikami.
Używają do tego tylko pięciu kolorów - różowego, zielonego, granatowego, brązowego i czarnego. Skąd wiedzą jakiego użyć koloru - to bardzo proste - bawią się w skojarzenia. Morze - rz niebieskie, bo ...morze przecież jest niebieskie. Żaba - ż zielone... dlaczego? A jaki kolor ma żaba? Hamak - h brązowe - hamak wieszamy między pniami drzewa, a pnie są brązowe... Prawda, że nauka ortografii może być przyjemna. Naukę dodatkowo ułatwiają pomoce w postaci kolorowych lizaków, barwnych półeczek, "pralni ortograficznej", domina itp. W domu, z wielkim zapałem ćwiczą pisownię trudnych wyrazów, grając w dydaktyczną grę komputerową "Kraina Ortofrajdy". W zeszłym roku odwiedziły Ortofrajdowych Rycerzy na zamku w Radzyniu Chełmińskim.
Uczniowie mają do dyspozycji kolorowe Ortofrajdowe Słowniki Ortograficzne, w których znajdą około 3000 haseł. Bawią się uzupełniając kolorami specjalne, barwne dyktanda z okienkami. Trzecioklasiści odnieśli już pierwsze sukcesy biorąc udział w konkursie "Malowania ortografii". Mam nadzieję, że ta sympatyczna metoda pracy i nauki znajdzie wkrótce naśladowców, a zdobyta przez dzieci wiedza zostanie im na długo.

System dydaktyczny - Kolorowa Ortografia opiera się na przypisaniu poszczególnym ortogramom (tzn. rz, ó, u, h, ch, ż i wyjątkom) stałych kolorów. Jest bezstresowym, pamięciowo - wzrokowym sposobem uczenia się i nauczania pisowni. Wg ocen specjalistów pamięciowo - wzrokowe formy nauczania ortografii uzupełniają, a także zastępują dotychczasowe metody. Podstawowym walorem systemu jest zaangażowanie pamięci wzrokowej (a także słuchu) do procesu edukacji. Takie rozwiązanie wpływa również dodatnio na rozwój kreatywnego myślenia i poszerzenia wyobraźni. Proponujemy przy tym ideę wychowania w tolerancji, bez stresów i agresji, dając dzieciom kolorowe gry, które stają się głównym bodźcem do uczestnictwa w tej nauce - zabawie.
- dr Małgorzata Żytko. Uniwersytet Warszawski Wydział Pedagogiczny

"Ó różowe od dziś będzie
Granatowe rz wszędzie
Ż zielone niezawodnie
H brązowe bardzo modnie.
Sz wyjątki czerwone.
U i ch czarnym posmolone".
Hymn Ortofrajdy

Lesław Furmaga - literat, inżynier, żeglarz, były wykładowca w Wyższej Szkole Morskiej. Autor powieści dla dorosłych i dzieci, słuchowisk i scenariuszy filmowych. Twórca systemu dydaktycznego Kolorowa Ortografia - Ortofrajda. Autor pierwszego w Polsce pamięciowo-wzrokowego słownika ortograficznego dla dzieci Ortofrajda. Autor tekstów do gier i zabaw KO, twórca pierwszego skansenu ortograficznego dla dzieci Kraina Ortofrajdy, inicjator, organizator i wykładowca pierwszych w Polsce seminariów bezstresowego nauczania pisowni poprzez zabawę.
Już niedługo [15 .04. br] nasza wesoła klasowa gromadka wystąpi z przedstawieniem zachęcającym do odwiedzenia kolorowej ortograficznej krainy. Zapraszamy.
http://www.ortofrajda.pl/furmaga.htm
;)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz