„Nie wolno niczego nie robić tylko dlatego, że nie można zrobić wszystkiego.” Turgieniew

„Nie wolno niczego nie robić tylko dlatego,  że nie można zrobić wszystkiego.” Turgieniew
Magdalena Teresa Reczulska

Magdalena Reczulska - Nauczyciel wspierający

Łódź, Poland
Pedagog specjalny, nauczyciel wspierający w klasie I.

Obserwatorzy

sobota, 26 lutego 2011

Animacja - bez tajemnic...

PAŁAC PEŁEN BAJEK…
W piątek 25 lutego br. uczniowie klas trzecich odwiedzili Muzeum Kinematografii. Wycieczka ta stanowiła miłe zamknięcie omawianego bloku tematycznego dotyczącego powstawania filmu, różnych gatunków filmowych i zawodów osób pracujących na planie i nie tylko.



"Siedzibą muzeum jest pochodzący z połowy XIX w. pałacyk Karola Scheiblera, jednego z największych łódzkich przemysłowców pochodzenia niemieckiego, z racji fortuny i skali produkcji zwanego "królem bawełny". Pałac obecną neorenesan- sową bryłę uzyskał po przebudowie w latach 1886-88. Usytuowany jest w zabytkowym parku "Źródliska", obok olbrzymiego kompleksu dawnej fabryki i należącego do niej osiedla robotniczego "Księży Młyn".
Muzeum Kinematografii rozpoczęło działalność w roku 1976 jako Dział Kultury Filmowej i Teatralnej w Muzeum Historii Miasta Łodzi a w roku 1984 zostało wyodrębnione jako jego oddział".



"W 1986 roku Muzeum Kinematografii otrzymało na swoją siedzibę dawny pałac K. Scheiblera przy pl. Zwycięstwa 1 opodal PWSFTviT - popularnej "Filmówki". Utworzenie Muzeum Kinematografii właśnie w Łodzi wiązało się z jej rolą jako centrum produkcji filmów od początków rozwoju kinematografii oraz działalnością jedynej w Polsce i uznanej w świecie szkoły filmowej".
Dzieci wzięły udział w zajęciach edukacyjnych zatytułowanych „Magia ruchomych rysunków”. Dowiedziały się komu zawdzięczają piękne i pouczające Dobranocki tj. Przygody Bolka i Lolka, Reksio, Zaczarowany ołówek i inne. Poznały różne techniki animacji, tj:
rysunkowa – tworzenie poszczególnych klatek filmu na kartkach, kalkach lub na tzw. celuloidach.
lalkowa (przedmiotowa) – gdzie na planie zdjęciowym animator animuje lalkę posiadającą specjalną, drucianą lub przegubową konstrukcję (szkielet), umożliwiającą ustawianie stabilnych faz ruchu. Taki szkielet owija się różnymi materiałami takimi jak gąbka, bawełna.
wycinankowa – gdzie animuje się wyciętymi kawałkami papieru z namalowanymi fazami. Podczas animacji należy między poszczególnymi klatkami zmieniać fazy ruchu. Można również dokonać animacji na warstwach, układając na szybach elementy takie jak tło, ludzie, zwierzęta
kombinowaną (kolaż)

Prześledziły proces powstawania filmu animowanego. Od stanowiska rysownika, poprzez stół i kamerę do zdjęć poklatkowych, na stole do montażowym kończąc. Zdziwiły się słysząc, że aby powstał 20 minutowy film - ekipa musi pracować ponad dwa lata. Czemu tak długo? Cóż - na jedną sekundę filmu przypadają 24 rysunki, czyli 24 osobne zdjęcia, które trzeba wprawić w ruch. Dzieci widziały pierwsze powojenne lalki, które w doskonałym stanie zachowały się w zbiorach muzeum [mają ponad 64 lata]. Uczniowie zachwycili się eksponowanym sprzętem - kamerami sprzed wieków, a także oglądanymi fragmentami scenografii.
Wyprawa bardzo nam się udała, a zajęcia muzealne w Pałacu pełnym bajek są ze wszech miar godne polecenia. Zapraszamy.

www.kinomuzeum.pl/index.php?action=events
http://pl.wikipedia.org/wiki/Film_animowany
:)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Magdalena Teresa Reczulska

Magdalena  Teresa Reczulska
Nie wolno niczego nie robić jeżeli nie można zrobić wszystkiego. Turgieniew